Błonnik niedoceniany w codziennej diecie. Substancja nieprzyswajalna, ale…

Niedawno jeszcze był uważany przez dietetyków za niepotrzebny, obecnie coraz bardziej poszukiwany w zdrowej diecie ze względu na swoje właściwości. Błonnik stał się modnym dodatkiem do preparatów wspomagających odchudzanie i nie tylko.

owoce i warzywa

Okazuje się, że pod nazwą błonnik nie mieści się jedna, a wiele substancji. W zależności od frakcji mają one różne działanie na układ pokarmowy. Jedne błonniki pęcznieją w brzuchu i powodują uczucie sytości, natomiast inne wymiatają zbędne substancje przemiany materii.

Błonnik nie jedno ma imię

Ogólnie pod nazwą błonnik kryje się wiele substancji, które pochodzą, ze ścian komórkowych roślin. Z tego względu też wzięła się jego druga nazwa to włókno pokarmowe. Nie są one trawione przez układ pokarmowy człowieka, ale są wchłaniane w klasyczny sposób i równocześnie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Jednym z rodzajów błonnika jest celuloza, dokładnie ta sama substancja, która służy do wytworzenia papieru. Jednak człowiek nie powinien zjadać drewna, a owoce, warzywa i ziarna zbóż, które zawierają ją w bardziej przyswajalnej formie. To właśnie ten rodzaj błonnika sprzyja szczupłej sylwetce, zapobiega zaparciom. Celuloza jest nierozpuszczalna w wodzie, dzięki temu usuwa niebezpieczne dla zdrowia toksyny i wszelkie odpady procesu przemiany materii.

Właściwa dieta sprzyja zdrowiu

Lignina to także rodzaj błonnika, który występuje w zdrewniałych częściach warzyw oraz w zbożach. Tak samo jak celuloza jest nierozpuszczalna w wodzie, a także posiada podobne właściwości. Lignina dostarczona do organizmu pozwala zapobiegać powstawaniu złogów żółciowych, nowotworów dolnego odcinka układu pokarmowego, a także pomaga oczyszczać organizm z toksyn.

Zupełnie inne właściwości wykazuje pektyna. To jedyny rodzaj błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Ta substancja zawarta w owocach, dzięki swoim właściwością pęcznieje w żołądku oraz powodując uczucie sytości. Często pektyna jest składnikiem preparatów wspomagających odchudzanie, ponieważ ułatwia radzenie sobie z nadmiernym apetytem.

Dostarczona w odpowiednich ilościach sprzyja rozwojowi prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach oraz zapobiega powstawaniu nowotworów. Żel, który powstaje w żołądku i wędruje w dół układem pokarmowym oczyszcza organizm z różnych zbędnych substancji. Odpowiednia dawka pektyna wpływa korzystnie na obniżenie się poziomu cholesterolu we krwi. Dieta bogata błonnik sprzyja nie tylko lepszemu zdrowiu, ale przede wszystkim dobremu samopoczuciu na co dzień.

Materiał przygotowała redakcja portalu o nietolerancji pokarmowej: nietolerancja-pokarmowa.eu.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 10.0/10 (1 głos )
VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: +1 (z 1 głos)