BMI – najważniejsze informacje

BMI to wskaźnik masy naszego ciała. Obecnie uchodzi on za jeden z najbardziej popularnych a jednocześnie najprostszych mierników. Stosowany jest przede wszystkim, aby klasyfikować niedowagę, nadwagę czy też otyłość wśród osób dorosłych. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że we współczesnym świecie żyjemy szybko, nie zawsze mamy czas, aby właściwie odżywiać się czy też uprawiać sport, co skutkuje nadwagą lub też niedowagą. Aby więc przekonać się, czy nasza masa ciała jest prawidłowa wystarczy zastosować wskaźnik BMI.

Istotny wskaźnik w procesie odchudzania

Jeżeli chcemy zacząć proces odchudzania, uważamy, że musimy zrzucić kilka kilogramów musimy przede wszystkim zastosować się do oceny własnej masy ciała. Do tego celu idealnie posłuży nam bardzo proste narzędzie, jakim jest wskaźnik BMI. Wskaźnik ten szybko zastąpił używane w przeszłości tabele, tabelki, czy też wykresy przedstawiające masę ciała oraz wzrost. Tabele te nie uwzględniały zróżnicowana etnicznego, lecz największy nacisk kładły na prowadzone badania statystyczne.

Obecnie wskaźnik BMI jest powszechnie stosowany i cieszy się wielkim zainteresowaniem zarówno amatorów odchudzania, jak i lekarzy oraz dietetyków. Wskaźnik BMI został opracowany stosunkowo dawno temu, albowiem ponad 100 lat możemy korzystać z tejże możliwości. W tym to okresie Quetel stworzył aktualny do dnia dzisiejszego wzór:

BMI = kg/m

Powyższy wzór jest bardzo prosty w zastosowaniu albowiem określa on masę ciała wyrażoną w kilogramach, która podzielona jest przez wzrost wyrażony w metrach. Wskaźnik ten jest skuteczny, lecz nie jest w stu procentach doskonały oraz pozbawiony wad. Oznacza to, iż wskaźnik czasem może mylić nadwagę z dużą masą mięśniową. Tym samym w przykładzie możemy nadmienić, iż kulturysta, który cechuje się pięknie wyrzeźbioną sylwetką, pozbawioną tłuszczu, lecz zbudowaną z czystych mięśni, wedle wskaźnika BMI ma nadwagę.

Masa mięśniowa czy otyłość?

Mówiąc o wskaźniku BMI z całą pewnością warto także wyjaśnić inne pojęcia, jakimi są prawidłowa masa ciała, nadwaga i otyłość.

Prawidłowa masa ciała mieści się w przedziale, jaki określa nam BMI. Jest, więc to waga pomiędzy 18, 5 a 25 kg/m. wartości znajdujące się poniżej 15 kg/m są uważane za niedowagę, zaś wyższe aniżeli 25 kg/m za nadwagę i otyłość.

Według wskaźnika BMI wyróżniamy kilka stopni otyłości, są to:

  • Otyłość pierwszego stopnia > 30 kg/m
  • Otyłość drugiego stopnia > 35 kg/m
  • Otyłość trzeciego stopnia > 40 kg/m

Otyłość trzeciego stopnia znana jest także, jako otyłość olbrzymia i jest stanem, który zagraża naszemu zdrowiu, dlatego też należy z nim skutecznie walczyć.

Co należy robić?

Jeżeli wskaźnik BMI wskazuje na nadwagę bądź też otyłość, należy skupić się na szybkiej i skutecznej redukcji masy ciała. Tym samym warto zastosować odpowiednią dietę, taką, która nie jest wysokokaloryczna, a jednocześnie zawiera adekwatne dla potrzeb organizmu minerały i witaminy. Utrata masy powinna wynosić około pół kilograma w ciągu tygodnia. Dzięki temu unikniemy efektu jo – jo i będziemy cieszyć się nienaganną sylwetką.

Polecam kalkulator BMI na http://ar.pl/kalkulatory/kalkulator-bmi/

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0.0/10 (0 głosów )
VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0 (z 0 głosów)